Saturday, January 5, 2013

IDEA HEBAT: TULIS SEKARANG ATAU TUNGGU DULU?

Katakanlah, tiba-tiba sahaja kita mendapat ilham yang 'ground-breaking', Idea itu besar, kompleks tetapi kita tahu yang ia rumit kerana ia adalah idea yang baik lagi benar, yang memerlukan ketangkasan dan ketajaman fikiran untuk menyampaikannya. Diri mula merasakan yang kita tidak cukup matang, tidak cukup ilmu untuk membawa idea ini menjadi karya yang panjang lagi rumit.

Adakah anda akan menunggu sehingga anda cukup matang dan cukup ilmu untuk menulisnya. Anda takut yang anda tidak akan berjumpa dengan idea yang sebagus itu. Anda mahu ia sempurna. Anda mahu ia jadi benda yang membawa anda ke zaman kegemilangan.

Saya memilih untuk menulisnya segera. Dan ia menjadi sesuatu yang tidak sempurna dan tidak serumit yang diharap-harapkan. Tetapi saya mahu belajar dengan cara melakukan kesilapan. Saya yakin yang idea yang sama jika ditangani dengan tahap kematangan yang lebih usia dan ilmu yang lebih mantap akan menjadi satu karya yang lain. Jika saya kena kutuk dengan teruk sekalipun, saya akan tetap mempelajari sesuatu.

Jadi, jangan takut dan usah khuatir untuk menggunakan idea yang didapati pada tahun semasa. Kerana idea itu bagi saya, mempunyai nilai yang hampir-hampir infiniti.

No comments:

Post a Comment